Katedra Mediów i Badań Kulturowych Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
Zakład Polityki Antydyskryminacyjnej w Mediach / Ośrodka Badań nad Mediami
fundacja Autonomia
Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej
mają zaszczyt zaprosić na II konferencję z cyklu
Gender – Edukacja – Praca
tym razem o podtytule: Uczelniane rozwiązania antydyskryminacyjne
Konferencja jest częścią projektu „Uniwersyteckie standardy przeciwdziałania przemocy i dyskryminacji”, realizowanego w ramach Ośrodka Badań nad Mediami oraz lokalnej edycji Kampanii 16 Dni Akcji Przeciwko Przemocy ze Względu na Płeć, organizowanej przez fundację Autonomia.
Patronat honorowy nad konferencją objęła prof. Małgorzata Fuszara, Pełnomocniczka Rządu do Spraw Równego Traktowania.
Ubiegłoroczna konferencja poświęcona była problematyce dyscyplinowania płci i seksualności w systemach edukacji formalnej i w miejscach pracy. W tym roku chcemy przyjrzeć się przyjmowanym przez polskie uczelnie rozwiązaniom, mającym na celu przeciwdziałanie przemocy i dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne i narodowe, religię, wyznanie lub bezwyznaniowość, status majątkowy, stan zdrowia, tożsamość seksualną, orientację psychoseksualną lub jakąkolwiek inną przesłankę. Zależy nam na poznaniu aktualnych badań i praktyk w tym obszarze oraz na wielowymiarowym podejściu do tematu, które będzie uwzględniało perspektywę uczelni jako miejsca pracy, miejsca badań i rozwoju nauki oraz miejsca kształcenia studentów i studentek.
Decydując się na taki temat konferencji, mamy w pamięci ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku (art. 13), która zawiera zapis o konieczności „wychowywania studentów w poczuciu odpowiedzialności (…) za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka”, a także wystosowany dnia 14 sierpnia 2014 roku komunikat Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leny Kolarskiej – Bobińskiej do Rektorów Szkół Wyższych, w którym Pani Minister prosi o „zwrócenie szczególnej uwagi na treści kształcenia na studiach, które powinny uwzględniać problematykę rasizmu, ksenofobii, rozmaitych form dyskryminacji, a także zagadnienie przeciwdziałania takim zjawiskom” (http://www.nauka.gov.pl).
Pytanie o uczelniane rozwiązania antydyskryminacyjne jest dla nas zatem nie tylko pytaniem o wartości fundamentalne dla naszej kultury, doskonale wyrażone w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka („Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swojej godności i swoich praw”), ale też poszukiwaniem przykładów ich praktycznej realizacji.